WRO 2020: Τα Ξαδελφάκια Ι

Κατηγορία Regular II Γυμνασίου

Τα ποτάμια ενώνουν την Ευρώπη

Πολλές μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις και πρωτεύουσες κρατών είναι χτισμένες στις όχθες ποταμών ή λιμνών. Πολλοί ποταμοί στην κεντρική Ευρώπη χρησιμοποιούνται ως υδάτινοι δρόμοι, αφού είναι πλωτοί, και συνδέονται μεταξύ τους με διώρυγες. Σήμερα σε μεγάλο τμήμα της Ευρώπης η επικοινωνία με ποταμόπλοια είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένη. Για να είναι τα ποτάμια πλωτά, θα πρέπει να έχουν σημαντική παροχή νερού όλο τον χρόνο, να μην παγώνουν στη διάρκεια του χειμώνα και να μην έχουν στη διαδρομή τους καταρράκτες. Ο Βόλγας και ο Δούναβης, τα δύο μεγαλύτερα ποτάμια της Ευρώπης, είναι πλωτά σε όλο σχεδόν το μήκος τους.

Ο Βόλγας, ένας ποταμός γίγαντας, είναι ήρεμος και με πλούσια νερά. Όλη η διαδρομή του βρίσκεται στη Ρωσία και στις όχθες του φιλοξενεί δεκάδες ρωσικές πόλεις. Φράγματα που έχουν κατασκευαστεί κατά μήκος της διαδρομής του επιτρέπουν την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ έχουν δημιουργηθεί και πολύ μεγάλες σε έκταση τεχνητές λίμνες (ταμιευτήρες), που χρησιμεύουν ως αποθήκες γλυκού νερού.

Ο Βόλγας αποτελεί σημαντική ποτάμια οδό, αφού συνδέει με ένα δίκτυο διωρύγων την Αζοφική, τη Λευκή, τη Βαλτική και τη Μαύρη θάλασσα (Διώρυγα Βόλγα-Βαλτικής, Διώρυγα Βόλγα-Ντον κ.ά.). Ωστόσο, για αρκετούς μήνες τον χρόνο παγώνει, δυσχεραίνοντας τις μεταφορές εκείνη την περίοδο.

Ο Δούναβης (αντίθετα από τον Βόλγα, που ρέει μόνο σε ένα κράτος) είναι το διεθνές ποτάμι της Ευρώπης, αφού διαρρέει εννιά χώρες και περνά από τέσσερις πρωτεύουσες! Η χρήση των νερών του ρυθμίζεται με διεθνείς συνθήκες. Ο Δούναβης πηγάζει από τον Μέλανα Δρυμό στη Γερμανία και εκβάλλει στη Μαύρη θάλασσα. Με ένα σύστημα διωρύγων ενώνεται με τον Ρήνο (Διώρυγα Μάιν-Δούναβη), καθώς και με τους ποταμούς Έλβα (Διώρυγα Δούναβη-Μολδάβα) και Όντερ. Έτσι, συνδέει τη Μαύρη θάλασσα με τον Ατλαντικό Ωκεανό, τη Βόρεια και τη Βαλτική θάλασσα!

Τα τελευταία χρόνια, ένα έργο-μαμούθ κόστους 17 δισ. δολαρίων μπαίνει στα σκαριά με τη συνεργασία Ελλάδας, Σερβίας και Βόρειας Μακεδονίας και αναβαθμίζει τη Θεσσαλονίκη σε κεντρικό κόμβο μεταφορών προς την Κεντρική Ευρώπη, Πρόκειται για την πλωτή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με το Βελιγράδι και την Κεντρική Ευρώπη μέσω των ποταμών Αξιού και Μοράβα. Η βαλκανική διώρυγα θα έχει συνολικό μήκος 650 χλμ. και θα διασχίζει Ελλάδα, Βόρεια Μακεδονία και Σερβία καταλήγοντας στον Δούναβη, ενώνοντας τις Βαλκανικές χώρες με τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και όχι μόνο. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο αναπτυξιακό project που ανοίγει νέους ορίζοντες τόσο στις μεταφορές εμπορευμάτων και ανθρώπων όσο και στον τουρισμό, αλλά κυρίως αναβαθμίζει τον κομβικό ρόλο της Θεσσαλονίκης καθιστώντας την πύλη του ποτάμιου δικτύου της Ε.Ε. και κεντρικό κόμβο διακίνησης φορτίων από και προς την Ευρώπη.

Μέσα από αυτή τη δοκιμασία, οι συμμετέχοντες μπορούν να περιπλανηθούν στην Ευρώπη διασχίζοντας τους πλωτούς δρόμους που δημιούργησε η φύση και βελτίωσε ο άνθρωπος. Το ταξίδι ξεκινά από τη Θεσσαλονίκη, όπου στο μέλλον θα βρίσκεται η πύλη της Ευρωπαϊκής ποτάμιας διαδρομής για τις χώρες της Μεσογείου. Ξεκινώντας από τον Αξιό και μέσω του Δούναβη και των υπόλοιπων διασυνδεμένων ποταμών, θα είναι δυνατή η επικοινωνία και η μεταφορά αγαθών, ανθρώπων αλλά και πολιτισμών, σχεδόν σε κάθε γωνιά της Ευρώπης.

Η δοκιμασία αφορά στη δυνατότητα επικοινωνίας ανάμεσα σε τέσσερις Ευρωπαϊκές χώρες και την εμπορική μεταφορά-ανταλλαγή των κύριων προϊόντων που παράγονται σε κάθε περιοχή. Η μετακίνηση γίνεται με τη βοήθεια των πλωτών διαδρομών που παρέχουν τα ποτάμια Δούναβης για τη Ρουμανία, Βιστούλας για την Πολωνία, Έλβας για την Γερμανία και Ρήνος για την Ολλανδία. Το ρομπότ-μεταφορέας ξεκινά από τον Αξιό και μεταφέρει τα κύρια προϊόντα που παράγονται σε δύο από τις τέσσερις παραπάνω χώρες, μέταλλο από τη Ρουμανία, γαιάνθρακα από την Πολωνία, αυτοκίνητα από την Γερμανία και γεωργικά προϊόντα από την Ολλανδία. Οι πύργοι που υπάρχουν στην είσοδο κάθε χώρας αντιπροσωπεύουν την ανάγκη των πλωτών μέσων να ανεβαίνουν ή να κατεβαίνουν επίπεδο, λόγω της υψομετρικής διαφοράς ανάμεσα στις πλωτές διαδρομές, προκειμένου να έχουν πρόσβαση σε όλες τις διασυνδεμένες περιοχές.

Την περιγραφή της πρόσκλησης, τους κανονισμούς και τη βαθμολογία μπορείτε να τα δείτε εδώ.

Τη μακέτα μπορείτε να την κατεβάσετε από εδώ.